Life-Force Yoga nieuwsbrief Zomer 2017

Laatste nieuws, zomerprogramma, nieuwe docent Christiane Bahr (Chi Neng Qigong en Ki), tariefwijziging, Fitmanager, over voeding.

View this email in your browser

Zomertijd.

Het is inmiddels volop zomer geworden, waarbij we genieten van de lange dagen, het mooie weer en de prachtige natuur. De reguliere yogalessen gaan nog door tot 30 juni. Daarna stopt de automatische incasso van de maandabonnementen gedurende juli en augustus. In deze zomermaanden draaien we een licht en inspirerend zomerprogramma met yoga en Ki lessen. De Ki lessen worden verzorgd door onze nieuwe docent, Christiane Bahr, zij zal ook in het nieuwe seizoen Ki en Chi Neng Qigong trainingen gaan verzorgen, zie hieronder voor meer details over haar en de trainingen.

Namens het docententeam wensen we jullie alvast een prachtige zomertijd en als je op vakantie gaat een mooie vakantie waarbij je volledig tot rust mag komen.

Peter, Eva, Timo, Judith en Christiane

Mantra zingen op vrijdag 30 juni!
Op 30 juni om 20:00, sluiten we ons yoga seizoen af met een avond mantra zingen. De avond zal dit keer verzorgd worden door Piet Groot. Inloop is vanaf 19:30, aanvang is 20:00. Locatie is Life-Force Yoga centrum, familie en vrienden zijn van harte welkom. Deelname is gratis, maar een kleine bijdrage om de kosten te dekken is welkom.Een mantra bestaat uit een korte zin of zinnen, met een bepaalde betekenis. De zinnen worden steeds herhaald (chanten). Mantra’s zijn bedoeld om los te komen van onze gedachten en zorgen. Na afloop van de avond zul je een weldadige rust ervaren in lichaam en geest. Het is een prachtig helende ervaring die je gezondheid en persoonlijke ontwikkeling stimuleert.

Christiane Bahr, gaat vanaf 3 juli ons team versterken en daar zijn we heel blij mee. Zij zal Ki trainingen en Chi Neng Qigong lessen gaan verzorgen.

Ki is het Japanse woord voor levensenergie, dat zijn oorsprong heeft in de Chinese cultuur, waar het Chi genoemd wordt, zoals in Tai Chi of Chi Gong. In de yoga, met zijn wortels in het oude India, noemen we dit Prana, het Engelse woord is Life-Force.

Ki is de bron van kracht en levensenergie waar iedereen over beschikt. Door eenvoudige oefeningen ervaar je hoe je die bron aanboort en voel je jouw kracht, energie en stabiliteit toenemen. Je staat direct steviger in je schoenen en kunt veel meer aan.

De bewegingsleer Chi Neng Qigong ontspant en versterkt, vergroot het uithoudingsvermogen, de flexibiliteit en concentratie.

Als gediplomeerd Ki trainer en Chi Neng Qigong-instructeur heeft Christiane Bahr een koffer vol ervaring. Je leert en ervaart wat direct toepasbaar is en je voelt je in het dagelijks leven gelijk een stuk sterker! lees meer over Christiane op haar website.

Zomerprogramma

In juli en augustus draaien we een zomer-programma. Elke maandagavond om 19:00 is er een yogales door Timo en elke vrijdagmorgen een yogales om 9:30 door Judith.
In juli zijn er ook Ki buitenlessen waarbij je wandelend richting de dijk, Ki ervaart en kennis maakt met Ki technieken. Op dinsdagochtend 9:30 (4,11,18,25 juli) en op donderdag ochtend 9:30 en donderdag avond om 19:30 (7, 13,20 en 27 juli). Bij slecht wordt de Ki les in de yoga zaal gegeven.
Voor alle lessen geldt:
  • Aanmelden doe je via Fitmanager.
  • Je kunt deelnemen als je een reguliere 10-lessenkaart hebt, of een strippen tegoed vanwege inhaallessen. Heb je dit niet dan kun je een zomer-strippenkaart kopen (1 of 5 lessen) via Fitmanager, zie de shop in jouw Fitmanager account of onze webpagina.
  • De lessen gaan door bij minimaal 5 deelnemers. Zijn er minder deelnemers dan zal de docent de les 1 dag van tevoren annuleren en krijg je automatisch bericht hiervan. Check voor de zekerheid van tevoren onze website of jouw Fitmanager account.

Fitmanager

We krijgen nog steeds veel vragen over Fitmanager, hoe je je bijvoorbeeld met de App op je telefoon of tablet/IPad kunt aan- en afmelden, hoe de inhaal en vakantie-regeling werkt enz. De antwoorden staan (bijna) allemaal beschreven op de website (klik hier) wil je dit s.v.p. goed doorlezen? Je aanmelden in de App, doe je eenvoudig:

  • Ga naar planning
  • Druk op het blauwe plusje, je ziet nu alle lessen waar je uit kunt kiezen. Waar een groen vinkje achter staat, ben je al aangemeld.
  • Kies een les waar je wilt aanmelden of afmelden door er op te drukken
  • Kies aanmelden of afmelden.

Vaste groepen en inhalen
Als je een maandabonnement hebt, dan zal de docent je indelen op je vaste uur. Je hoeft je dus nooit aan te melden. Zit je nog niet in een vaste groep, vraag het aan de docent of stuur ons een email. Mocht je verhinderd zijn, dat moet je je afmelden middels Fitmanager. Lukt het echt niet stuur dan even een berichtje (SMS of
WhatsApp).

Je mag een les inhalen in dezelfde week als de gemiste les en in de week erna. Je kunt altijd in dezelfde week inhalen, dit kun je zelf regelen door je in Fitmanager bij een ander les aan te melden. Je mag ook een week later inhalen, stuur een berichtje naar ons dan krijg je een extra strip(les), die kun je dan weer gebruiken in de Fitmanager planning.

Interview Peter

Er is een mooi artikel* verschenen over Peter en zijn visie op yoga. Het hele artikel in het blad Uitzicht lees je hier.
*(MMV #4 2017, Tekst Rineke Wisman tekstproducties.nl ; Beeld Marco Vellinga)

Wijziging tarieven

We hebben de eerder aangekondigde tariefswijziging per 1 februari niet doorgevoerd, omdat het samenviel met een andere verandering, de invoering van Fitmanager. Per 1 september wijzigen de tarieven wel, zo wordt het maandabonement voor 1x yoga in de week 37,50 en voor senioren 32,50. Zie onze website voor details.

Mindfulness

Peter volgt een opleiding tot mindfulness docent aan de Radboud universiteit. In het najaar start een oefengroep, waarin we de 8-weekse mindfulness training gaan beoefenen. Het wordt een kleine groep en de kosten zijn laag. Heb je belangstelling, laat het ons weten.

Het belang van gezonde voeding

In deze rubriek bespreken Peter en Timo belangrijke voedingsonderwerpen,
aangevuld met gezonde en heerlijke recepten. In het najaar zullen we beginnen met het geven van lezingen en kookworkshops.


Minder suiker en meer (zomer)fruit

Het wordt steeds duidelijker dat de overconsumptie van suiker een desastreus effect heeft op onze gezondheid. Diabetes, overgewicht, leververvetting, hartproblemen, kanker……En het zit overal in, kant en klare sauzen, frisdrank, maaltijdsalades, ijs…Ook als je denkt gezond te eten en misschien vetarm (light) producten eet, krijg je veel te veel suiker binnen. Niet een teveel aan vet, maar een teveel aan suiker lijkt de grote veroorzaker van de welvaartsziektes in onze Westerse maatschappij.

Het goede nieuws, je kunt je gezondheid sterk verbeteren, fitter, vitaler en slanker worden door je eetgewoontes te veranderen en te minderen met suikers en koolhydraten (rijst, pasta, brood, aardappels), zie ook het boek de Voedselzandloper van de Belgische arts Kris Verburgh. Het zal je goed doen en ook erg snel je buikomvang (mannen!) drastisch verminderen.

Havermout

Een goed begin om koolhydraten en suikers te beperken is ontbijten met havermout. Onderzoek laat zien dat het eten van een dieet dat rijk is aan volle granen en vezelrijke producten, het risico op suikerziekte (diabetes mellitus) flink kan verminderen (tussen de 35 en 42 procent). Een uitstekende bron van beide is havermout: Het zit boordevol met oplosbare vezels, die de opname van glucose uit het voedsel in de maag vertraagt. Het houdt daardoor de bloedsuikerspiegel onder controle en grote schommelingen in de bloedsuikerspiegel worden tegengegaan.

Neem 50 gram Havermout (biologisch, AH), meng met 0,2 L melk, amandelmelk of kokosmelk, voeg kaneel en kardemom toe, even koken en het is klaar. Voeg gezond zomerfruit toe ( frambozen, aardbeien, blauwe bessen…), ongebrande noten… en je hebt een heerlijk ontbijt en lange tijd een verzadigd gevoel.

Zomerfruit

Frambozen en aardbeien zijn mega gezond. De framboos zit bijvoorbeeld boordevol antioxidanten (10 x zoveel als broccoli), vitamines, mineralen en andere stoffen die beschermen tegen ziekte (waaronder kanker). Ook bevatten aardbeien en framboos relatief weinig suiker. We raden aan dit biologisch te kopen, want aardbeien uit de supermarkt zijn erg verontreinigd met pesticiden. Je koopt niet bespoten frambozen en aardbeien bij fruitkweker Wilting (Husselarijstraat 29, Loo) of in Groessen op de hoek van de Groenestraat en de Lijkweg (verkoop aan huis).

(Bijna) suikervrij cheesecake roomijs!

  • slagroom 0,2 L
  • Zakje vanillesuiker of een zoetmiddel als Stevia
  • 200 gram Mon Chou
  • 2 eigeel
  • schil en sap van citroen of limoen (wel goed schoon borstelen)
  • aardbeien of frambozen of ander fruit
  1. Klop de slagroom stijf met vanillesuiker of stevia.
  2. Rasp citroen/limoen en pers sap er uit.
  3. Scheid de 2 eieren, en doe eigeel in grote kom.
  4. Meng citroen/limoen met eigeel, roomkaas en spatel dit door de slagroom heen.
  5. Doe aardbeien of ander fruit in een blender, even blenden en dan toevoegen/mengen met roomkaas/slagroom mengsel.
  6. Voeg mengsel toe aan ijsmachine (als je die hebt), draai 30 min.
  7. Heb je geen ijsmachine, doe in diepvriesdoos, onderin de vriezer, elk uur mengen en kristallen afschrapen. Herhaal 3x.
  8. Voor garnering gebruik je geraspte pure chocolade (70% cacao of meer), fruit, kokos, nootjes…
  9. Eet smakelijk.

Copyright © *|CURRENT_YEAR|* *|LIST:COMPANY|*, All rights reserved.
*|IFNOT:ARCHIVE_PAGE|* *|LIST:DESCRIPTION|*Our mailing address is:
*|HTML:LIST_ADDRESS_HTML|* *|END:IF|*Want to change how you receive these emails?
You can update your preferences or unsubscribe from this list*|IF:REWARDS|* *|HTML:REWARDS|* *|END:IF|*