Life-Force Yoga & Mindfulness Nieuwsbrief: februari 2017

 

 


Laatste nieuws, voorjaarsvakantie, nieuwe les door Judith, over voeding, yoga waarden

De dagen worden al weer langer, hebben jullie ook zo’n zin in het voorjaar?
We zitten inmiddels al weer 3 maanden in het nieuwe centrum en steeds meer mensen de weg naar ons te vinden. Ook voor herstel yoga is veel belangstelling en de deelnemers merken veelal flinke vooruitgang in gezondheid en vitaliteit.

Door de toenemende belangstelling zijn we over gegaan op een online leden en betaal systeem, Fitmanager. Na wat opstartproblemen begint het systeem goed te draaien, waarmee ook de voordelen duidelijk worden. Minder administratie voor ons, en voor jullie meer flexibiliteit in het aanmelden, afmelden en inhalen. De belangrijkste handelingen, regels en meest gestelde vragen (af/aanmelden, inhalen, betalen, vakantie regeling) kun je hier inzien/downloaden. Dit zal jullie meest gestelde vragen beantwoorden. Wil je dit s.v.p. goed doorlezen? Algemene informatie over hoe te werken met Fitmanager vind je hier.

We gaan zeer binnenkort meer lessen draaien, als reactie op de toestroom. Hierdoor is er voor ook jullie meer keuze om de les te kiezen die het beste in je planning past. Om te beginnen zal er met ingang van 2 maart een extra yogales starten op de donderdagavond om 20:30. Docent is Judith Dijkstra. We zijn erg blij dat Judith met haar jarenlange ervaring in yoga ons docenten team komt versterken. Lees hier meer over Judith. Ben je geïnteresseerd in dit uur, laat het ons weten.

Judith Dijkstra (foto meadowlands)

Voorjaarsvakantie

Van 25 februari t/m 5 maart is er geen yoga. Op maandag 6 maart beginnen de lessen weer. De maandelijkse zaterdag lessen zijn verplaatst naar 11 maart:

– 9:30-10:45 Yoga les door Peter.

– 11:00-12:00 Ouder-kind Yoga (2-6 jaar) door Eva

Je kunt hier via Fitmanager aanmelden voor deze lessen.

We wensen jullie een hele fijne voorjaarsvakantie.

Ademhaling

In yoga beoefening is de ademhaling de sleutel tussen lichaam en

gademhalin-lichaam-geesteest. Door het beheersen van de ademhaling zijn we in staat lichaam en geest te ontspannen; het gevolg is een diepe rust en welbevinden. Met een rustige buikademhaling (minder dan 6 ademhalingen per minuut) wordt de lichamelijke stress response uitgeschakeld, het para-sympathisch zenuwstelsel geactiveerd (zorgt voor ontspanning en rust) en herstelprocessen aangeschakeld. Wist je dat de meeste ademhalingstechnieken (pranayama’s) op onze website helder worden beschreven met een link naar een video. Klik hier om deze pagina te bekijkn.

Yoga waarde – geweldloosheid

Het nieuws wordt steeds meer gedomineerd door negativiteit en geweld. Wat zegt yoga hierover? In yoga vormen 5 yama’s (geloften) de eerste stap op het 8-voudige pad van ontwikkeling. Ahimsa is de 1e yama, men belooft zich te onthouden van geweld. De reden voor geweldloosheid is de wet van ”oorzaak en gevolg”, ”je oogst wat je zaait”. Gewelddadigheid zal als reactie meer geweld opleveren, geweldloosheid zal op termijn juist minder geweld opleveren.

Geweldloosheid gaat behalve over daden (wat je jezelf en anderen aandoet) ook over gedachten en woorden. Observeer maar eens hoe vaak je automatisch oordeelt over anderen en je zelf. Spiritueel leraar Sri Vasudeva vat Ahimsa prachtig samen: “that my every thought, word and action may be a blessing to this world.” Goed voor jezelf zorgen is een onderdeel van Ahimsa, je doet jezelf dan geen geweld aan. Daarom zeggen we tijdens yoga oefeningen ook altijd, wees aardig voor jezelf, respecteer je grenzen en ontspan je gezicht en lichaam. Ahimsa gaat dus over compassie voor jezelf en anderen (ook anderen waarmee je het grondig oneens bent of wiens acties je veroordeelt).

Boeddhist en bekende filmster Richard Gere brengt Ahimsa op een prachtige manier in de praktijk. Wie of wat hij ook ontmoet, zijn eerste gedachte is “I wish you happiness”. Dit is niet altijd makkelijk maar toch, “I wish you happiness” blijkt een krachtige methode om te voorkomen dat hij meegezogen wordt in een lawine van negatieve gedachten en emoties. Het voorkomt dat je dingen doet en zegt waar je later spijt van krijgt. Richard’s advies: probeer het en zie hoe het je leven zal transformeren. “I wish you happiness”.

Het belang van gezonde voeding

In deze rubriek bespreken Peter en Timo belangrijke voedingsthema’s,

aangevuld met gezonde en heerlijke recepten.


Je bent wat je eet.

– Peter Haima –
Je bent wat je eet, letterlijk. Elke 3 weken heb je nieuwe longen, elke maand een nieuwe huid en elke 5 maanden een nieuwe lever. Alle cellen in je lichaam worden opgebouwd uit de bouwstoffen uit onze voeding. Onze Westerse voeding speelt een zeer belangrijke rol in welvaartsziekten als kanker, diabetes en hart en vaatziekte. Biologische groente en fruit is onderdeel van een gezond voedingspatroon waarmee we de kans op ziekte kunnen verkleinen. Het bevat veel minder pesticiden en meer voedingsstoffen omdat het groeit op een gezonde (niet uitgeputte) bodem en in een langzamer (dus natuurlijker) tempo. De hogere prijs is voor velen echter een bezwaar. Een Amerikaanse organisatie heeft een lijst gemaakt van de meest “vieze” 12 en meest “schone” 15 groenten en fruit. Met deze lijst kun je eenvoudig voor jezelf bepalen wat je wel en niet biologisch hoeft te kopen. Goede biologische groente kun je tegenwoordig overal kopen, een aanrader is de biologische boerderij Horsterhof in Duiven.

Meer weten over het effect van voeding op gezondheid, hier kun je mijn laatste lezing bekijken en beluisteren.dirty 12, clean 15

Recept – Kitcherie

Ayurvekitcherieda, is een 1000-en jaren oude gezondheidsleer uit India. Hierin staat voeding centraal om te genezen van chronische ziektes. Kitcherie is een eenvoudig, smaakvol, voedzaam en gezond gerecht uit de Ayurvedische keuken. Het is licht verteerbaar en ondersteunt het immuunsysteem. Het is daarom erg geschikt als je ziek bent of als je het gevoel hebt ziek te worden. In deze tijd, waarin velen griep hebben is dit recept een aanrader.

Ingredienten:

  • 150 gram (Basmati) rijst
  • 100 gram rode linzen
  • groente naar wens, zoals bloemkool, broccoli, courgette
  • kruiden: komijnzaad, kurkuma, verse gember, kruidnagels, cardamon, laurierblaadjes, zwarte peper
Bereiding:
  • Spoel de linzen tot het water niet meer troebel is. Fruit de kruiden (1 EL geraspte gember, 2 TL kurkuma, 2 TL komijn, 4 kruidnagels en 1 EL gember, zwarte peper) in boter, ghee, kokosolie of olijfolie.
  • Voeg rijst toe, bak 30 seconden.
  • Voeg linzen toe, bak 30 seconden.
  • Voeg 1 liter water toe,breng aan de kook en zet het vuur laag.Voeg 4 laurierblaadjes toe.
  • Was de groente, snij in partjes en voeg toe aan rijst/linzen mengsel.
  • Laat rustig pruttelen gedurende 20-30 minuten. Voeg regelmatig water toe, om de Kitcherie vochtig te houden.
Maak op smaak met peper en zout.

Eet smakelijk!

Life-Force Yoga Centrum

Life-Force Yoga centrum

Uitterweert 2, 6932 ML Westervoort.

Meld je hier aan voor een gratis proefles

Copyright © *|CURRENT_YEAR|* *|LIST:COMPANY|*, All rights reserved.

*|IFNOT:ARCHIVE_PAGE|* *|LIST:DESCRIPTION|*

Our mailing address is:

*|HTML:LIST_ADDRESS_HTML|* *|END:IF|*

Want to change how you receive these emails?

You can update your preferences or unsubscribe from this list

*|IF:REWARDS|* *|HTML:REWARDS|* *|END:IF|*