Ademhalingsoefeningen

Een belangrijk onderdeel van de yoga die we geven is het oefenen en beheersen van de ademhaling (in yoga noemen we dit pranayama’s). Veel mensen ademen verkeerd middels een oppervlakkige snelle borstademhaling. Hierdoor wordt slechts een beperkt deel van de longcapaciteit gebruikt. Als gevolg hiervan ontstaat er een gebrek aan energie en voelt men zich vermoeid en futloos. Een verkeerde ademhaling leidt ook tot een onrustige geest en is in veel gevallen de oorzaak van hoge bloeddruk.

 

Een goede ademhaling maakt hoofdzakelijk gebruik van de middenrifspier, wat leidt tot een buikademhaling. Deze buikademhaling wordt in de volledige yoga ademhaling nog aangevuld met een flankademhaling en borstademhaling, waardoor de longcapaciteit maximaal wordt benut en ons bloed wordt voorzien van voldoende verse zuurstof. Een gezonde ademhaling leidt tot een betere gezondheid en een natuurlijk stromen van onze levensenergie.

 

ademhalinglichaamgeest_yoga2

In de yoga die we geven in ons centrum wordt de ademhaling gezien als de sleutel tussen lichaam en geest. Door het beheersen van de ademhaling zijn we in staat lichaam en geest te beïnvloeden en te kalmeren. Het gevolg is een diepe rust en welbevinden na de sessie.

Hieronder worden de belangrijkste technieken beschreven met een een link naar een video.

 

Ujjayi – Overwinningsadem.

Deze ademoefening heeft een diep ontspannende en stress verminderende werking doordat het parasympathisch zenuwstelsel wordt gestimuleerd. Door je op de ademstroom te concentreren keert de aandacht naar binnen, en bevorder je de opname van levenskracht. Vitaliteit en gezondheid zullen toenemen.

 

Reinigende adem

Deze ademoefening zorgt voor een volledige uitwisseling van het luchtmengsel in je longen. Door de reinigende adem ververs je de inhoud van de longen optimaal en wordt zuurstof rijke lucht opgenomen. De vitaliteit in heel je lichaam wordt zo verhoogd. De Reinigende adem is een verwarmende adem, waardoor een teveel aan slijm vermindert. Handig bij verkoudheid.

 

Kapalabhati – Vuuradem

Deze ademoefening stimuleert het buikgebied, het centrum van de vitaliteit; de vuuradem heeft dus een sterk vitaliserend effect. De vuuradem centreert je in je lichaam, versterkt het immuunsysteem en is sterk ontgiftigend omdat lever, milt en darmen worden gemasseerd. Ook de stoelgang verbetert vaak. Tenslotte versterkt het je wilskracht en concentratie en geeft het een heldere geest. Bij een variant van de vuuradem, adem je uit door een neusgat en bij de volgende serie door het andere. Deze variant is sterk slijmverdrijvend en goed bij verkoudheid en ontsteking van de sinussen.
Contra-indicaties: De vuuradem niet geschikt is voor zwangere vrouwen en voor mensen met hoge bloeddruk. Ook mensen met een burn-out (of herstellend van) moeten voorzichtig zijn.

 

 

Breath of joy

Deze ademoefening geeft gelijk veel energie, maakt je vrolijk en laat op een positieve manier een ochtend humeur verdwijnen!