Lichaamsoefeningen – asana’s

 

Een belangrijk onderdeel van de yoga die we geven in ons centrum zijn lichaamsoefeningen, de zogenaamde asana’s. De asana’s kunnen makkelijk aangepast worden voor mensen die beperkt zijn in hun beweging en flexibiliteit.

We doen staande, zittende en liggende oefeningen. Daarbij schenken we aandacht aan:

  • warming up
  • rekken en strekken
  • torsies en draaiingen (voor rug en wervelkolom)
  • rug- en buikliggingen
  • omkeerhoudingen (hoofd naar beneden)
  • achteroverbuigingen
  • evenwichtsoefeningen
  • bewuste adembeleving
  • ontspanningshoudingen

 

Life-force yoga asana'sAlle asana’s bestaan uit drie fases:

  • Dynamisch – je gaat in de houding, vaak herhalen we dit enkele malen.
  • Statisch – je blijft in de houding gedurende enkele ademhalingen.
  • Dynamisch – je gaat uit de houding en weer terug naar de uitgangshouding.

 

De dynamische fases worden langzaam uitgevoerd. In alle fases wordt een “mindfulness” houding van je gevraagd, je observeert nauwkeurig wat je ervaart in het lichaam (bijvoorbeeld spanning, beperkingen, vermoeidheid, tintelingen) en de geest (vind je de oefening leuk of niet, welke gedachtes gaan er door je hoofd). In het Engels zegt men “feeling = healing, “miss no events ”.

 

In statische fase scan je je lichaam en kijkt welke spieren aan- en ontspannen zijn en welke spieren je nog verder kunt ontspannen. Ook observeer je de ademhaling, is deze snel en oppervlakkig of langzaam en diep, waar in je lichaam bevindt zich de adembeweging (borst of buik)?

 

De ademhaling is in alle gevallen zo langzaam en diep mogelijk (minder dan 6 complete ademhalingen per minuut), omdat zo het zelfhelend vermogen van het lichaam wordt aangezet . Vaak vragen we je ook naar een plek in je lichaam toe te ademen, zodat je daar op de uitademing spanning kunt loslaten en op de inademing ruimte kunt toelaten.

 

Door voortdurend je aandacht te concentreren op het lichaam en beheersing van de ademhaling, wordt de sessie een meditatie in actie.  Je zult na afloop een weldadige rust ervaren.