Ondersteuning bij Long-Covid

Life-Force » Ondersteuning bij Long-Covid

Ondersteuning bij Long-Covid

Moe, kortademig, hoofd- of borstpijn, slecht kunnen concentreren of vergeetachtig. Het zijn veelvoorkomende klachten bij mensen die maanden geleden besmet zijn geraakt met het coronavirus. Een op de drie coronapatiënten met symptomen zal last krijgen van long Covid, concludeerden Britse onderzoekers onlangs op basis van onderzoek onder een half miljoen inwoners.

Langzaam wordt er steeds meer bekend over deze nieuwe chronische ziekte. De langdurige klachten zouden verklaard kunnen worden door disfunctioneren van het autonome zenuwstelsel. De samenwerking en coördinatie van alle organen in het lichaam is verstoord. Dit wordt zichtbaar tijdens veranderingen van lichaamshouding, een geringe inspanning of gewoon spontaan. Ook zijn er aanwijzingen dat het brein het onbekende virus als groot gevaar ziet en schakelt naar de overlevingstoestand. Lichaam en geest komen zo in een toestand van vluchten/vechten of bevriezen, een zeer stressvolle toestand met grote fysiologische en psychologische gevolgen.

Patiëntervaring: “Ik zit rustig op de bank met een kopje thee. Met een hartslag van 120."
Patiëntervaring: “Ik heb eigenlijk totaal geen controle meer over mijn lichaam. Dat maakt mij bang”*

Positief effect op het autonome zenuwstelsel

Ons mind-body herstel programma bestaat uit langzame en aandachtige yoga oefeningen, gecombineerd met , ademtechnieken, mindfulness en compassie. Yoga heeft een direct positief effect op het autonome zenuwstelsel. Door de combinatie van bewegingen en ademtechnieken, aangevuld met relaxatie en meditatie wordt de vagus nervus geactiveerd die juist zorgt voor coördinatie van de vitale organen. De mind-body oefeningen maken het sympathisch zenuwstelsel dat actief is bij gevaar (vechten en vluchten) minder actief en het parasympatisch zenuwstelsel dat actief is als we ons veilig voelen (rust en herstel) juist actiever. Daardoor komen lichaam en geest in een toestand van rust en herstel er ontstaat een betere balans in het autonome zenuwstelsel tussen het sympathische en parasympatische deel.

Balans tussen inspanning en ontspanning

Tijdens de oefensessies leren deelnemers steeds lichaams-bewuster te worden, het lichamelijk verschil te voelen tussen spanning en ontspanning, tussen een grens voelen en respecteren of erover heen te gaan. Door het aandachtig beoefenen van zachte en langzame yoga oefeningen onder adequate en geduldige begeleiding van de trainer leert men te doseren en balans te vinden tussen complete rust, een haalbare inspanning en overbelasting. Vanuit dit bewustzijn kan men dan het lichaam geleidelijk uitdagen zonder het sympathische zenuwstelsel te veel te triggeren door bijvoorbeeld te snel op te bouwen.

Mildheid en acceptatie

Een belangrijk onderdeel van ons herstel programma is het oefenen van mildheid en compassie. Hoewel mildheid naar onszelf niet altijd makkelijk is, valt het wel te leren. Mildheid blijkt bevorderlijk te zijn voor ons psychisch en lichamelijk welzijn, het is een helende houding voor lichaam en geest. Het verzacht de impact van de klachten en maakt dat we de klachten beter kunnen accepteren. De oefeningen leiden tot de volgende positieve mentale/emotionele effecten:

Meer bewustzijn.
Meer in het hier en nu.
Meer mildheid en zelf-compassie.
Meer acceptatie.
Meer zelfvertrouwen.
Gevoel controle te kunnen uitoefenen op de omstandigheden.

Na een persoonlijke intake en privé les wordt er geoefend in kleine groepen, maar ook een individueel begeleidingstraject is mogelijk.